طرح کسب و کار کامل
طرح کسب و کار کامل یک باور سنتی و غلط است برای اجاد کسب و کار و شغل.
در باور سنتی، اولین کاری که یک بنیانگذار به آن مبادرت میورزد، تهیه طرح کسب و کار است؛
یک سند ایستا که معمولاً حاوی پیشبینی جریانهای درآمدی و سود در یک بازه پنج ساله است
و پیش از شروع به کار و ساخت محصول، توسط کارآفرین و در محیطی در بسته تدوین میشود.
به عبارت دیگر، انتظار این است که پیش از فراهم آوردن بستر لازم و اجرای واقعی ایده، اکثر ناشناختههای کسب و کار شناسایی شود.
نکته مهم دیگر، به بازخورد مشتریان باز میگردد؛
هنگامی که یک کارآفرین، موفق به اقناع سرمایهگذاران از طریق طرح کسب و کار تدوین شده مینماید،
ساخت محصول را به شیوهای مشابه و بدون توجه جدی به مشتریان آغاز مینماید.
عملاً روال کار به این صورت است که پس از صرف هزاران نفر ساعت برای ساخت و ارائه محصول به بازار و تلاش جهت فروش آن، شرکت تازه از بازخورد مشتریان آگاه میشود.
و همین عامل موجب میگردد که در برخی موارد، کارآفرینان پس از ماهها و یا حتی سالها از ساخت محصول، تازه در مییابند که بسیاری از ویژگیهای محصول، مورد نیاز مشتریان نیست.