شکست استارت آپ ها
شکست استارت آپ ها حدودا ۷۵ درصد از آنها باعث به وجود آمدن جنبش استارت آپ ها شد.
بدیهی است در فرآیند پیاده سازی یک ایده استارت آپ، شکستهای مهلکی در انتظار شما خواهد بود؛
مطالعات مختلف و از جمله تحقیق «Shikhar Ghosh» از مدرسه کسب و کار هاروارد، نشان میدهد
که بیش از ۷۵ درصد از استارتآپها در مسیر تجاریسازی محصول شکست خواهند خورد.
با این حال، اخیراً نیروی جبرانی مهمی ظهور یافته است که میتواند ریسکهای موجود در فرآیند راهاندازی شرکت را کاهش دهد؛
در این روش که اصطلاحاً «Lean Startup» یا «استارتآپ ناب» نامیده میشود،
به جای برنامهریزیهای دقیق، از آزمایش و به جای حدس و شهود تقاضای بازار، از بازخورد مشتری استفاده شده و تکرار در طراحی، نسبت به روش سنتی طراحی کامل اولیه، ترجیح داده میشود.
با وجودی که روش یاد شده از قدمت زیادی برخوردار نیست اما برخی مفاهیم آن نظیر کمینه نمودن محصول مورد پذیرش «MVP» و چرخش کردن با سرعت زیاد، در ادبیات مرسوم استارتآپها جای گرفته و بسیاری از مدارس کسب و کار از آنها در سرفصلهای درسی خود استفاده مینمایند.
جنبش استارت آپ ناب
اگر چه جنبش استارتآپ ناب، هنوز به طور کامل به عنوان یک مسیر اصلی «Main Stream» شناخته نمیشود،
با این حال، اثرات قابل توجه آن کاملاً مشهود است.
از بسیاری جهات میتوان این جنبش را با وضعیت جنبش «Big Data» در پنج سال پیش (اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی) مقایسه نمود،
که در آن زمان هنوز درک صحیحی از آن وجود نداشته
و بسیاری از شرکتهای فعال، در ابتدای مسیر درک و یادگیری مفاهیم مرتبط قرار داشتند.
به نظر میرسد، با افزایش تجارب ناشی از فعالیتهای انجام گرفته و ممارست در آن، استارتآپ ناب باورهای ذهنی در مورد کارآفرینی را نیز تغییر خواهد داد.
سرمایهگذاران جدید در تلاش هستند تا با پیروی از اصول «شکست سریع» و «یادگیری مستمر»، شانس موفقیت خود را افزایش دهند.
نکته جالب این خواهد بود که احتمالاً بر خلاف نام این روش، در دراز مدت
برخی از مهمترین نتایج آن توسط شرکتهای بزرگی که آن را پذیرفتهاند، به دست خواهد آمد.
◀️