شناخت مشتری برای فروش بهتر
شناخت مشتری برای فروش بهتر و ترفند های فروش بیشتر از ضروریات کسب و کار است که هر صاحب کسب و کاری باید از آن به خوبی آگاهی داشته باشد.
تصور کنید قرار است امروز یکی از مهم ترین ملاقات های دوران کاری خود را برای به ثمر نشاندن یک فروش عمده داشته باشید،
به نظر شما برای موفقیت در این ملاقات چه چیزهایی لازم است؟
شاید پاسخ شما به این پرسش مواردی از قبیل:
رفتار مناسب، پوشیدن لباس شیک و رسمی، حضور به موقع سرجلسه و مواردی از این دست باشد
اما یک نکته مهم در این جا وجود دارد و آن این که
«فروشنده های موفق، قبل از هر ملاقاتی با مشتری، برای این رویارویی تمرینات کافی دارند و از این حیث خودشان را کاملا آماده می کنند.»
این موضوع آن قدر ساده است که اغلب فراموش می شود،
اما نشانه یک فروشنده حرفه ای، آمادگی کامل و مرور تمام جزییات قبل از هر جلسه است
بهترین فروشندگان آن هایی هستند که به طور مرتب مطالبی را که قرار است بگویند
و جزییات مربوط به محصول را، قبل از هر جلسه با مشتری، مرور و بررسی کرده و پیش خود تکرار می کنند.
زمان لازم برای تمرینات، خیلی بیش تر از زمان مسابقه
هیچ ورزشکاری را نمیبینید که قبل از شروع مسابقه خود را کاملا آماده نکند.
در واقع مدت زمان لازم برای تمرینات، خیلی بیش تر از زمان مسابقه است.
همین موضوع در مورد نیروهای نظامی نیز صحت دارد و زمانی که نیروهای زبده نظامی را میبینید،
بلافاصله آموزش ها و تمرینات منظم و گسترده ای در نظرتان مجسم میشود.
در هر زمینه ای، افرادی که کامل ترین آمادگی ها را کسب کرده و خودشان را وقف کارشان میکنند،
به بالاترین سطح ارتقا پیدا میکنند و فروشنده نیز از این موضوع مستثنا نیست.
با داشتن تجربه کم هم میتوان وارد دنیای کسب وکار شد،
ولی قسمت آسان کار همین جا تمام میشود؛
از این مرحله به بعد، تلاش سخت و آموزش مستمر برای کسب موفقیت ضروری است.
پس اگر میخواهید جزو بهترینها باشید و بهترین نتایج را هم به دست آورید،
باید راه بهترینها را بروید، یعنی خود را از هر جهت آماده کنید و حتی بیش از حد لازم است این کار را انجام دهید.
به پرسش نخست باز میگردیم؛
یکی دیگر از مواردی که برای موفقیت در امر مشاور لازم است، آشنایی شما به عنوان فروشنده، با وضعیت مشتری است؛
فروشنده ای که بیش ترین آشنایی را با وضعیت مشتری خود داشته باشد،
به احتمال قوی برنده معامله خواهد بود.
منظور از شناخت وضعیت مشتری، آگاهی از علایق، خواسته ها و سلیقه هایی است که مشتری را به سمت خرید سوق داده است.
مثلا ممکن است مشتری شما از طرفداران پروپا قرص محصولات سنتي ساخت مورد عرضه باشد،
در این صورت هر چقدر شما بیش تر درباره نو بودن و مدرن بودن فايل خود با وی صحبت کنید،
احتمال شکست خود را بالاتر می برید.