جلوگیری از بروز اختلاف میان شرکا
جلوگیری از بروز اختلاف میان شرکا در ایجاد یک کسب و کار مناسب و درآمدزا بسیار موثر است.
وقتی صحبت از کار شراکتی به میان می آید همیشه به یاد اختلاف ها و مشکلاتی که بین شرکا رخ می دهد می افتیم.
اما عامل این اختلافات چیست؟ و چرا در کار شراکتی این قدر پتانسیل اختلاف بالاست؟
راه حل چیست؟
در پاسخ باید بگویم بزرگترین عامل اختلاف غیر حرفه ای بودن افرادی است که وارد یک کار شراکتی می شوند.
این افراد بخاطر عدم آگاهی قدم در راهی می گذارند
که پتانسیل اختلاف بالایی دارد بسا با رعایت اصول می توانید این پتاسیل اختلاف را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.
برای جلوگیری از بروز اختلاف بین شرکا باید یک سری وظایف، اختیارات و تعهدات بین شرکا از همان ابتدا مشخص شود.
اگر می خواهید با کسی وارد شراکت شوید قبل از هر کاری باید ابهامات را رفع نمایید.
تعیین قوانین و مقررات دقیق و پیشگیرانه می تواند از بروز اختلافات جدی جلوگیری کند.
اما این کار ساده ای نیست و احتیاج به مشورت با فردی با تجربه در این زمینه دارد
چه از لحاظ تخصصی و چه از لحاظ قوانین و مقررات باید مهارت داشته باشید.
باید همه چیز در یک کار شراکتی از ابتدا مشخص و معین باشد
و هر یک از شرکا در ابتدا بدانند که چقدر مسئولیت قبول کرده اند و حدود و اختیاراتشان مشخص باشد.
به عبارت دیگر شفافیت وظایف و اختیارات شرکا یک اصل ضروری است
شراکت موفق
ارزش های اخلاقی شراکت را رعایت کنید!
لزوم شراکت موفق رعایت احترام متقابل بین دو طرف است.
فرق نمی کند که هر کسی چقدراز تخصص و تجربه اش استفاده مي كند و منجر به سود دهی آن می شود
او باید احترام طرف مقابل را نگه دارد و طرف مقابل هم باید به او احترام بگدارند
به عبارت بهتر شرکا باید فرهنگ شراکت را بیاموزند.
همانطور كه گفتيم انتخاب شریک مناسب مهمترین عامل است.
اگر فردی را که به شراکت انتخاب می کنید صادق نباشد، تخصص کافی نداشته باشد،
فعال و پر تلاش و مسئولیت پذیر نباشد، پرخاشگر و تند خو باشد و…
آیا شراکت شما آینده ای خواهد داشت؟ آیا می توانید به او اعتماد کنید؟
آیا می توانید به او اختیار دهید وقتی که برای تعطیلات به مسافرت می روید همه کار های شما را انجام دهد؟
آیا می توانید به او پول قرض بدهید بدون اینکه برای بازپرداختش نگران باشید؟
و بسیاری پرسش های از این دست می تواند به شما کمک کند تا در انتخاب شريك خود بیشتر دقت کنید.
چون یک فرد متعهد و مثبت نگر می تواند انگیزه شما را افزایش دهد
و البته عکس این قضیه هم صدق می کند و یک فرد نا مناسب که خود کمکی نمی کند می تواند دیگران را هم نا امید و سرخورده کند.
انتخاب یک مدیر
انتخاب یک نفر مانند مدير بعنوان داوركه طرفين به آن اعتماد و اطمینان دارند هنگام بروز اختلاف می تواند بسیار کارآمد باشد.
شراكت نبايد باعث پايين آمدن راندمان كاريتان شود يعني اگر قرار نیست ٢ نفر شريك به اندازه يك نفر فعاليت كنند .
غيبت كردن در حضور ديگری و در غياب شريك كاري احمقانه است سعي كنيد اختلافات خود را خودتان حل كنيد
همانطور كه گفتيم كارها را دسته بندي كنيد
و نسبت به مهارت هر كدام از شما مسئوليت را بر عهده بگيريد
مثلا اگر فردي از فن بيان بهتر بهره مي برد مسئوليت پاسخكويي به آگهي ها بعهده او باشد و…..
معمولاً برای هدفی خاص با یکدیگر شریک می شوند
این هدف ممکن است حتی مالی نباشد اما آنچه مهم است تعهد همه افراد به آن هدف است
برای این منظور باید هدف برای همه شرکا تقدس لازم را داشته باشند
شریک شدن با کسی که به موفقیت شرکت اهمیت نمی دهد کار عاقلانه ای نیست.
در پایان دو طرف بايد تعهد نامه ای را امضا کنند و خود را ملزم کنند به آن پایبند باشند
هر چند این تعهد نامه یک ضمانت نامه نیست
اما با آگاهی از اصول شراکت می توان به موفقیت این فعالیت شراکتی بیشتر امید بست.