تاثیرات تبلیغات
تاثیرات تبلیغات و نظریه های اثرات تبلیغاتی فراوانی وجود دارد که دانستن آن برای انتخاب روشی مناسب برای افزایش فروش و کسب درآمد بالاتر لازم است.
پیام های تبلیغاتی در اطراف ما وجود دارند، اما مکانیزمی که منجر به قرار گرفتن ما در معرض تبلیغات تجاری و افزایش فروش می شود کاملا مشخص نیست.
مطالعات بارها نشان داده اند که ارتباط بین تبلیغات و فروش واضح است.
با این حال، فرایند دقیق پاسخ رفتاری از مصرف کننده در معرض پیام تبلیغاتی در دست نیست
و چگونه این اتفاق می افتد کاملا مشخص نیست.
یکی از نظریه پردازان با اشاره به مشکلات در توضیح چگونگی کار تبلیغات، نوشت:
“تنها شجاع یا نادان … می تواند دقیقا همان چیزی را که می فروشد در بازار تبلیغ کند و بگوید”.
ادبیات تبلیغاتی و بازاریابی انواع مختلفی از مدل ها را برای توضیح چگونگی کار تبلیغات ارائه می دهند.
این مدل ها نظریه های رقابتی نیستند،
بلکه توضیحی درباره اینکه چگونه تبلیغات متضمن فروش به انواع مختلف مصرف کنندگان می باشند.
در یک مقاله اساسی، وانکراتاس و آمبلر بیش از ۲۵۰ مقاله را برای توسعه نوعی از مدل های تبلیغاتی مورد بررسی قرار دادند.
آنها چهار طبقه گسترده ای از مدل را شناسایی کردند:
* مدل های اطلاعات شناختی،
* مدل های تاثیری خالص،
سلسله مراتب مدل های اثر،
* مدل های یکپارچه
* و مدل های بدون سلسله مراتب